Followers

Tuesday 19 October 2010

Tipas Murah Rezeki Menurut Sunnah

19 OCT 2010









Assalamualaikum..saya yakin,sebelum ini pun anda pasti dah banyak kali baca atau dengar mengenai tips atau petua murah rezeki.


Namun kali ini,saya ingin berkongsi dengan anda tentang tips atau petua murah rezeki dar perspektif  yang berbeza,Iaitu dari perspektif agama ita.


Tahukah anda bahawa rasululullah ade menyatakan mengenai beberapa perkara yg berkaitan dengan murah rezeki ini?


Bolehkah saya saya khabarkan bahawa tips2 atau petua ini tidaklah sesukar mana untuk diamalkan?Jikalau kita dapat mengamalkan secara istiqamah insyaAllah,pasti hidup kita akan dikurniakan rezeki yg melimpah ruah lagi berkat serta rahmat yg tak putus2. 


Sesungguhnya pada amalan setiap sunnah itu,pasti ada kejayaan dan keberkatan!!!



Tips Murah Rezeki Menurut 

Sunnah

 (4 Tips)




Tips 1 : Rasulullah s.a.wbersabda “Siapa yang ingin diperluaskan rezeki dan dipanjangkan umur, maka hendaklah ia menghubungkan silaturrahim"
(Riwayat Bukhari).


Tips 2 : Dalam hadith yg lain disebut  "Siapa yg rezekinya lambat, banyakkan istighfar. Dosa menyekat rezekinya dari sampai. Istighfarlah supaya diampunkan. Rasulullah s.a.w bersabda, “Siapa yang banyak istigfarnescaya dijadikan Allah s.w.t dukacitanya  itu jalan keluar(kesukaan), kesempitannya itu jalan keluar(kelapangan) dan rezekinya dari tempat yg tidak disangka (Riwayat Ahmad)




Tips 3 : Dalam hadith yg lain disebut "...banyakkan bersedekah secara bersembunyi atau terang-terangan, nescaya kamu diberi rezeki yg mewah"


Tips 4 : Kerja itu adalah satu amanah, sempurnakanlah kerja (buat kerja sehabis baik) andaagar murah rezeki.


Setakat tu jela tips sy pd kali ini...selamat beramal :)
  

No comments:

Post a Comment

>